Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. De AVG heeft de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) vervangen en er voor gezorgd dat in alle landen in Europa dezelfde regels gelden voor het verwerken van persoonsgegevens.
De AVG was niet de enige verordening die op de planning van de Europese Commissie stond, ook de e-Privacy Verordening (ePV) komt eraan. Wanneer de ePV in werking treedt is nog niet bekend, naar verwachting zal dit in 2022 of 2023 zijn.
De Europese Commissie introduceerde het wetsvoorstel om ervoor te zorgen dat e-Privacy regels Europa-breed worden gelijkgetrokken. Ook is het nodig dat de regels in lijn worden gebracht met de AVG.
Net als de AVG houdt de ePV zich bezig met beveiliging van persoonsgegevens, maar de AVG richt zich op opslaan, verwerken en gebruiken van persoonsgegevens in het algemeen, terwijl het bij de ePV specifiek gaat om elektronische communicatiegegevens die als persoonsgegevens worden aangemerkt.
De ePV zal de huidige e-Privacy Richtlijn vervangen. Die Richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Telecommunicatiewet. Een Richtlijn geeft meer ruimte dan een Verordening, zodat er momenteel in en tussen de verschillende lidstaten verschillende regels gelden.
De ePV zal beter afgestemd zijn op de huidige technologische realiteit en van toepassing zijn op alle elektronische communicatiediensten, zoals email, telemarketing, cookies, Whatsapp, Skype, Facebook Messenger, iMessage en volg(tracking)technologieën.
Bedrijfsvoering wéér aanpassen
Voor bedrijven/organisaties die online communiceren gaat er met de komst van de ePV opnieuw veel veranderen.
Volgens de huidige Nederlandse cookiewet bijvoorbeeld zijn websites verplicht om toestemming te vragen voor het plaatsen van bepaalde cookies of andere trackingscripts, maar cookies die noodzakelijk zijn voor een correcte werking van een website zijn uitgezonderd. Ook cookies van Google Analytics mogen nu nog onder bepaalde voorwaarden zonder toestemming geplaatst worden.
Momenteel worden advertenties ingezet op basis van specifiek gedrag van de consument met behulp van data-tracking. Als dit niet meer mogelijk is, zullen dus veel advertentie-inkomsten worden misgelopen.
PE module ePV
Zodra de inhoud van de e-Privacy Verordening bekend is, gaan we een datum plannen voor de eerste PE module ePV, waarin uitleg wordt gegeven over de inhoud van de ePV in en hoe er nu al op geanticipeerd kan worden.
Als u op de hoogte wilt worden gehouden, klik op de button “Informeer mij” of stuur een mail.
Meer weten?
Mocht u naar aanleiding van bovenstaande informatie nog vragen hebben, een opleidingsadvies of een vrijblijvende offerte willen? Neem dan nu contact op, we helpen u graag verder.