Albert Heijn blaast een proef af waarin werknemers een foto in ondergoed moesten uploaden om hun kledingmaat vast te stellen.
De foto’s zouden worden gebruikt om de kledingmaten voor de nieuwe bedrijfskleding te bepalen. Op een poster in de kantine van het filiaal in Nijmegen stond: “persoonsgegevens worden voor de juiste maatbepaling doorgestuurd aan Albert Heijn”.
Volgens Albert Heijn werden werknemers niet verplicht om deel te nemen aan de proef, maar konden zij ervoor kiezen vrijwillig mee te doen. In een mail aan de werknemers van het filiaal in Nijmegen stond echter dat het gebruik van de app “essentieel en verplicht” was. Een woordvoerder van Albert Heijn noemt dat een communicatiefout.
Werknemers werd gevraagd een foto “in ondergoed of in strakke sportkleding” op te slaan in de app. “Vraag of iemand je kan helpen bij het maken van de foto.” Werknemers kregen het idee dat de foto’s door mensenogen zouden worden bekeken, volgens Albert Heijn zou de kledingmaat door een algoritme worden vastgesteld.
Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) reageerde verontwaardigd. “Het levert een bizarre database op van medewerkers van Albert Heijn in ondergoed”, zei een woordvoerder van de AP. “De pasmaat kan ook op een minder ingrijpende manier bepaald worden, zónder foto in ondergoed.”
Bron: NRC, 26 november 2019